استراتژی اسپانسرگیری در باشگاههای ورزشی
استراتژی باور و برنامه شما برای تطبیق سازمان و امورتان با محیط خارجی است. استراتژی حرکت سازمان به سمت هدف مورد انتظار را در یک نگاه کلان و البته چند وجهی تبیین می کند.
اسپانسر گیری در یک باشگاه ورزشی برای تداوم و توسعه فعالیت باشگاه امری حیاتی است. این امر مهم علاوه بر تامین منابع مالی باید به تقویت برند باشگاه و بر محبوبیت و ارزشهای آن بیفزاید. به نظر من یک استراتژی مناسب در اسپانسرگیری برای باشگاههای ورزشی ایرانی باید از اصول و نکات زیر پیروی کند:
1
اسپانسر باید درخور شخصیت و پرستیژ و جایگاه باشگاه ورزشی باشد.
2
انواع دیگر تبلیغات محصول و خدمات یک اسپانسر بایستی با فرهنگ عمومی و اخلاق حسنه جامعه ایرانی و محصول یا خدمات مورد قرارداد اسپانسری با باشگاه ورزشی سازگار باشد.
3
نوع محصول و خدمات اسپانسر نبایستی مخل سلامتی افراد و بهداشت اجتماع باشد.
بنابراین قبول اسپانسری دخانیات و خدمات و محصولاتی که به محیط زیست آسیب می رساند برای یک باشگاه ورزشی که ترویج دهنده نشاط و سلامتی است مناسب و سازگار نخواهد بود.
4
مبلغ پیشنهادی اسپانسر باید نسبت به سایرین بیشترین رقم باشد.
5
اسپانسرینگ باید به ترتیبی مورد توافق گیرد که ارتباط بین اسپانسر و مخاطبین و مصرف کنندگان مورد نظر اسپانسر را از طریق باشگاه ورزشی تقویت کند و این رابطه را کیفیت بخشد و باعث پیوند ذهنی و قلبی آنان با یکدیگر باشد و تعلق خاطر بین خدمات و محصولات اسپانسر و مخاطبین و مشتریان ایجاد کند.
6
باشگاه ورزشی از محل اسپانسرینگ در اولویت اول تامین هزینه های پروژه های بلند مدت و اساسی و توسعه ای خود را دنبال می کند در وهله دوم تامین هزینه های جاری باشگاه هدف است.
7
در جهت تقویت استراتژی اسپانسرینگ باشگاه ورزشی، بایستی بدست آوردن جایگاه های بالای جدول و پیروزی های روز افزون ورزشی به منظور تقویت برند و افزایش هواداران که هر دو سبب افزایش قدرت اسپانسرگیری باشگاه می شود مدنظر باشگاه ورزشی قرار گیرد.
8
در اسپانسر گیری به همسویی و هماهنگی مجموعه اسپانسرها با همدیگر توجه شود به این معنی که استراتژی و عملکرد تجاری، اعتقادی و ورزشی یک اسپانسر در تعارض و مخالفت با اسپانسر دیگر نباشد تا بدین ترتیب از قرار گرفتن اسپانسرها در موقعیت ناخواسته در مقابل هم جلوگیری شود و نارضایتی بین آنها شکل نگیرد.
9
اسپانسرهای باشگاه ورزشی باید خوش نام بوده و در مراجع قضایی و سازمان های استاندارد و حمایت از حقوق مصرف کننده و دیگر مراجعی که نقطه نظرات یا آراء یا مشورتشان با تعداد زیادی از مردم ارتباط پیدا می کند دارای پرونده و محکومیت قطعی مبنی بر نقض حقوق مصرف کننده و یا نقض استانداردها یا دارای سوایق منفی نباشند.
10
باشگاه ورزشی باید حل و فصل اختلاف احتمالی با اسپانسرهای خود با روش منحصراً داوری را مورد توجه قرار خواهد دهد و از رسانه ای شدن اختلافات با اسپانسرها که سبب کاهش ارزش و جاذبه اسپانسرینگ خواهد شد تا حد ممکن پرهیز کند.
11