• تاریخچه ورزش کانوپولو در جهان

    .

    نخستین باری که قایقرانان به فکر بازی با توپ افتادند،اوایل دهه 1930 میلادی در قاره اروپا بود.قایقرانان در قالب دو تیم به رقابت پرداختند و کوشیدند توپ را وارد دروازه تیم مقابل کنند.درآن زمان این بازی فقط سرگرمی محسوب می شد نه ورزش.به همین دلیل قانونی برای آن وجود نداشت. گروهی از قایق های کانو وگروهی ا ز قایق های کایاک استفاده می کردند.قایق های کانو پاروهای بزرگ یک کفه ای دارند در حالی که پاروهای قایق های کایاک دو کفه ای و کوچک هستند.حتی امروزه نیز برخی کشورها ورزش کانوپولو را کایاک پولو می نامند.

    بین المللی شدن

    با گسترش این سرگرمی،در سال1984 کمیته کانوپولو زیر نظر فدراسیون جهانی قایقرانی ICFشکل گرفت و به توسعه کانوپولو در جهان پرداخت.در سال 1990قوانین بین المللی این ورزش ثبت شدواولین دوره مسابقات جهانی در سال 1995 در کشور انگلستان برگزار شد.این مسابقات هر دو سال یکبار برگزار می گردد.
  • تاریخچه کانوپولو در ایران

    .

    درسال1371 وهنگام برگزاری مسابقات قایقرانی آب های آرام آسیا در کشور ژاپن،اولین دوره مسابقات کانوپولوی آسیا در این کشور برگزار شدو نمایندگان ایران با دیدن این بازی ،با کانوپولو آشنا شدند.
    برگزارکنندگان مسابقات یک قایق به گروه ایرانی اهدا کردندوقایقرانان ایران به محض بازگشت به ایران ،به توسعه این ورزش پرداختند.از جمله این نفرات مهران قزلباش بود که بعدها مربی تیم ملی زنان ومردان ایران نیز شد.
    در سال 1372 با خرید 30 فروندقایق،کانوپولو در ایران به شکل رسمی آغاز به کار کرد.دو سال بعد تیم مردان ایران اولین حضور بین المللی خود در مسابقات قهرمانی آسیا را تجربه کرد.
    تیم مردان ایران پس از حضور در این بازیها(1995 چین) و مسابقات ژاپن در 1997 ،سرانجام در سال 1999 در کشور چین صاحب مقام سوم آسیا شد.این عنوان در سالهای 2005 و2007و2013 نیز تکرار شد.مردان کشورمان در سال 2009 و در نهمین دوره بازی های قهرمانی آسیا عنوان نائب قهرمانی آسیا را از آن خود ساختندو در سال 2011 در تهران قهرمان آسیا شدند.
    زنان ایران نیز در اولین حضور در مسابقات بین المللی در سال2001 در آسیا سوم شدند و در سالهای 2005و2007و2009و2011و2013 قهرمان آسیا شدند.زنان ایران یک مقام نهمی ویک مقام دوازدهمی جهانی نیز به دست آورده اند.
    در رده جوانان نیز کانوپولوی پسران ایران در سالهای 2007 و2009 و2013 قهرمان آسیا شد ودر سال 2011 به مقام نائب قهرمانی دست یافت.این تیم یک مقام هشتمی جهان را نیز در کارنامه دارد.در سال 2014 در مسابقات جهانی فرانسه تیم زنان ایران هشتم شد،تیم مردان بزگسالان هفدهم و تیم مردان جوانان یازدهم شدند.
    در سال 2015 در مسابقات آسیایی هنگ کنگ تیم جوانان بانوان ایران قهرمان شد و تیم کانوپولوی جوانان آقایان و تیم بزرگسالان زنان ایران نائب قهرمان آسیا شدند و تیم آقایان ایران سوم شد.
    برای مسابقات جهانی 2016 در ایتالیا تنها تیم های بانوان ایران اعزام شدند و تیم جوانان بانوان نهم شد وتیم بزرگسالان بانوان چهاردم شد.

    در مسابقات آسیایی در سال 2017 در مالزی تیم بزرگسالان مردان ایران قهرمان آسیا شد. تیم ملی زنان ایران در جای دوم ایستاد.در مسابقات قهرمانی جهان در سال 2018 تیم مردن ایران یادهم شد.

    در بازیهای آسیایی 2018 که کانوپولو برای اولین بار در آن شرکت کرده بود ،تیم زنان ایران قهرمان شد.

  • تاریخچه رشته ورزشی کانوپولو در استان مرکزی

    .
    رشته قایقرانی در استان مرکزی در سال 1378 در شهرستان اراک به همت سرهنگ محسن غلامیان راه اندازی شد. در ابتدا رشته آبهای آرام در شهرستان اراک فعال گردید و عمده تمرینات در دریاچه سد هندودر در شهرستان شازند برگزار می شد. در سال 1379 هیئت قایقرانی استان مرکزی تشکیل شد و آقای محسن غلامیان به عنوان اولین ریس هیئت قایقرانی استان مرکزی انتخاب گردید.در همان سال تیم آبهای آرام استان مرکزی در مسابقات قهرمانی کشور آقایان شرکت کرد.پس از بررسی امکانات و الویتها در سال 1380 وبازدید دبیر وقت فدراسین آقای غلامرضا امینی و تایئد ایشان وبا کمک فدراسیون قایقرانی رشته ورزشی کانوپولو در سال 1380 در اراک راه اندازی شد.
    اولین حضور تیم کانوپولوی استان مرکزی در مسابقات کاپ 1 قهرمانی کشور در سال 1382 در تهران بود،که در مرحله گروهی حذف شد. پس از آن این تیم به طور منظم در تمام مسابقات قهرمانی کشور حضور داشته . در سال 1384 تیم بانوان استان مرکزی نیز تمرینات خود را در شهر اراک آغاز کرد و در اسفندماه سال 1384 برای اولین بار در مسابقات قهرمانی کشور بانوان در شیراز شرکت کرد.
    در سال 1384 تیم جوانان آقایان استان نیز تشکیل شد وبرای اولین بار در سال 1385 در مسابقات قهرمانی کشور جوانان آقایان در کرج شرکت کرد و با ارائه بازیهای خوب به مقام ششم رسید وموفق به کسب کاپ اخلاق این مسابقات نیز شد.
    در سال 1386 تیم های کانوپولوی استان در لیگ های کانوپولوی ایران حضور پیدا کردند .تیم لیگ دسته یک بانوان در سال 1387 با مربیگری خانم زهرا اصلانی با قهرمانی در این مسابقات به لیگ برتر صعود کرد.دراین سالها بسیاری از ورزشکاران تیم های استان در اردوهای تیمهای ملی حضور داشتند و آقای امین کاظمی در ترکیب تیم ملی جوانان ایران در مسابقات جهانی ایتالیا در سال 1388 به مقام هشتم رسید.
    در سال 1388 تیم آقایان استان مرکزی موفق به کسب مدال برنز در دومین دوره مسابقات المپیاد ایرانیان شد.در سال 1389 تیم لیگ دسته یک آقایان به مقام سوم رسید ویک سال بعد در پاییز 1390 قهرمان مسابقات لیگ دسته یک کشور شد و به لیگ برتر صعود کرد.
    در زمستان سال 1390 تیم جوانان آقایان استان مرکزی در مسابقات قهرمانی کشور جوانان که در مجموعه ورزشی آزادی برگزار می شد به قهرمانی رسید.در همین سال آقای رسول امینی به عنوان دروازه بان تیم ملی جوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در تهران نائب قهرمان آسیا شدند.
    در سال 1391 کانوپولوی اراک با یک ورزشکار خانم در مسابقات اسلالوم قهرمانی کشور شرکت کردند و خانم ملیکا برون در بخش جوانان به مقام سوم رسیدند.
    در هفتم تیرماه سال 1391 با تصویب اساسنامه کمیته کانوپولوی استان مرکزی ،این کمیته به طور رسمی با مسئولیت آقای ابراهیم هاشمی نژاد آغار به کار کرد. این کمیته در جهت ساماندهی به مشکلات اعضا و توسعه کمی و کیفی رشته ورزشی کانوپولو در سطح استان و رفع نقایص و کمبودهای پیشروی این رشته با همکاری تمام اعضا تاسیس شد.
    در ادامه سیر پیشرفت رشته ورزشی کانوپولو در استان مرکزی تیم جوانان آقایان استان در مسابقات قهرمانی کشورسال1392 در شهر مراغه با مربیگری آقای ابراهیم هاشمی نژاد با اقتدار مقام قهرمانی خود را تکرار نمود.این قهرمانی و آمادگی ورزشکاران استان باعث شد تا چهار نفر از اعضای تیم ملی جوانان ایران از تیم مرکزی انتخاب شوند و راهی مسابقات آسیایی 2013 هند شوند. تیم ایران در این مسابقات به مقام قهرمانی دست یافت و آقایان آرش درویشی،رامین غیاثوند،فرزاد جعفری ومحمد جمشیدیان به عنوان نفرات اصلی با تیم ایران قهرمان آسیا شدند.
    در سال 1392 همچنین تیم اسلالوم اراک با مربیگری آقای رضا هاشمی نژاد در مسابقات اسلالوم قهرمانی کشور در دریاچه آزادی حضور یافت که در بخش بانوان جوانان قهرمان ایران شد و خانم ملیکا برون قهرمان جوانان وخانم کمیا مردای نایب قهرمان شدند.
    در بخش آقایان نیز مجید شعبانی قهرمان جوانان ومحمد جمشیدیان مقام سوم بزرگسالان را کسب کردند.
    در سال 93 تیم بانوان اراک در لیگ دسته یک بانوان کشور قهرمان شد و در مسابقات قهرمانی کشور آقایان در مراغه تیم های استان در هردو بخش جوانان و بزرگسالان به قهرمانی رسید.اما در این سال به خاطر اختلافات بین کمیته کانوپولو و هیئت استان،هیئت قایقرانی استان مرکزی کمیته کانوپولوی استان را منحل کرد.
    در سال 1394 نیز در مسابقات قهرمانی کشور در رشته کانوپولو تیم های آقایان در هر دو رده سنی جوانان وبزرگسالان موفق به تکرار مقام قهرمانی خود شدند.
    در این سال در بخش زنان خانم ملیکا برون و آمنه شیرزادی به عنوان ورزشکار و خانم اصلانی به عنوان کمک مربی درتیم جوانان بانوان ایران که قهرمان آسیا شد حضور داشتند و آقای محمد جمشیدیان وفرزاد جعفری در تیم بزرگسالان آقایان حضور داشتند و سوم آسیا شدند.
    در سال 1395 که تنها تیم های بانوان ایران به مسابقات کانوپولوی قهرمانی جهان در ایتالیا اعزام شدند خانم برون و اصلانی از اراک در تیم ملی جوانان بانوان حضور داشتند.
    در سال 1395 تیم کانوپولوی آقایان اراک در اولین دوره مسابقات کاپ آزاد کشور که در مراغه برگزار شد به قهرمانی رسید.
    درسال 1396 مسابقات قهرمانی کشور مردان تنها در در رده سنی بزرگسالان در مراغه برگزار شد وتیم استان مرکزی موفق به تکرار قهرمانی خود در این رقابتها شد.